Language:

Aqua Terrena ...och hälsa

För nästan 50 år sedan upptäcktes de goda effekter som mineralrikt vatten har när det gäller att ge skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar hos människor. Senare års studier har också bevisat hur vatten av hög kvalitet och höga mineralhalter också ger skydd mot en rad andra åkommor.
 
Ingegerd Rosborg, forskare på dricksvatten och hälsa vid Lunds universitet, har i en studie analyserat ett 50-tal bordsvatten och presenterat inom vilka intervall halten av de olika mineralerna och metallerna bör återfinnas för att vara nyttigt för människan.
 
"Aqua Terrenas vatten hamnade inom intervallgränserna för samtliga ämnen, vilket är bästa möjliga betyg. Det som förvånade oss var i vilken stor omfattning värdena varierade mellan olika typer av bordsvatten. Detta beror i sin tur på stora skillnader mellan olika berggrunder, och dessutom olika mängd av tillsatser", säger Ingegerd.
 
"Generellt sett kan man säga att mineralrikt vatten, till en viss gräns, är bra för människan. Däremot ger mineralfattigt vatten sämre skydd mot bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och benskörhet ". För små barn är Aqua Terrenas kristallklara källvatten idealiskt. Vattnet är så fint att det inte behöver kokas innan förtäring. Detta gäller även vid modersmjölksersättningar, välling och gröt.
 
För oss på Aqua Terrena är vatten en färskvara, där bakterier kan föröka sig. Därför använder vi oss av vår produktionsmetod med ett helt slutet system. När du dricker Aqua Terrena är det minst 100 år sedan vattnet senast kom i kontakt med luft.
 
Tillsatser som tillförs dricksvatten i "renande" syfte, som exempelvis klor, är inte nyttigt för kroppen. Därför är Aqua Terrena ett naturligt vatten, helt fritt från tillsatser.